Programm
Mittwoch, 7.04.2021
09:00 – 12:00 | Preconference „Öffentliche Kommunikationswissenschaft in Zeiten der Covid-19-Krise“ | Details |
10:30 – 12:00 | Treffen der DGPuK Fachgruppensprecher*innen und Vorstand |
12:30 – 14:00 | Treffen der DGPuK Nachwuchssprecher*innen |
13:00 – 13:30 | SGKM Fachgruppensitzungen: • Medienpolitik • Politische Kommunikation • Organisationskommunikation • Journalismusforschung |
14:00 – 14:15 | Technische Einführung |
14:15 – 14:30 | Tagungseröffnung und Begrüssung |
14:30 – 15:30 | Parallel-Sessions Slot 1: Vorträge & Panels | Details • S1-P1: Gesundheitskommunikation • S1-P2: Journalismus: Storytelling und Emotionen • S1-P3: Mediatisierungstheorie • S1-P4: PR und Werbung • S1-W1: Governance von Online-Plattformen |
15:30 – 16:00 | Networking Pause |
16:00 – 17:00 | Parallel-Sessions Slot 2: Vorträge & Panels | Details • S2-P1: Medien und Jugendliche • S2-P2: Persuasion und Medienpsychologie • S2-P3: Journalismus: Einflussfaktoren und Publikum • S2-P4: Auditing algorithms • S2-D1: Gemeinsam gegen Hass |
17:00 – 17:15 | Pause |
17:15 – 18:15 | Nachwuchstreffen |
19:00 – 19:45 | Podiumsdiskussion „Die Kommunikationswissenschaft heute“ Christiane Eilders, Jörg Matthes, Manuel Puppis, moderiert von Ulrike Klinger |
19:45 – 21:00 | Get Together |
Donnerstag, 8.04.2021
10:00 – 10:30 | DGPuK Fachgruppensitzungen Slot 1: Rezeptions- und Wirkungsforschung • Kommunikations- und Medienethik • Medienökonomie • Kommunikationsgeschichte • PR und Organisationskommunikation • Mediensprache – Mediendiskurse |
10:30 – 10:45 | Pause |
10:45 – 11:15 | DGPuK Fachgruppensitzungen Slot 2: Wissenschaftskommunikation • Soziologie der Medienkommunikation • Medien, Öffentlichkeit und Geschlecht • Mediensport und Sportkommunikation • Werbekommunikation • Gesundheitskommunikation • Kommunikation und Politik |
11:15 – 11:30 | Pause |
11:30 – 12:00 | DGPuK Fachgruppensitzungen Slot 3: Digitale Kommunikation • Journalistik / Journalismusforschung • Internationale und Interkulturelle Kommunikation • Visuelle Kommunikation • Methoden der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft • Medienpädagogik |
12:00 – 13:00 | Pause |
12:15 – 12:45 | DigiKomm Nachwuchskaffee |
13:00 – 14:00 | Keynote von Dietram Scheufele „New instruments, paradigms, and information ecologies: The (ongoing) growing pains of our discipline“ |
14:00 – 14:15 | Pause |
14:15 – 15:15 | Parallel-Sessions Slot 3: Vorträge & Panels | Details • S3-P1: Wissenschafts- und Klimakommunikation • S3-P2: Migration und Hate Speech • S3-P3: News im Wandel • S3-P4: Soziale Beziehungen und Genderkommunikation • S3-P5: Populismus |
14:15 – 15:15 | Workshop DGPuK, ÖGK, SGKM, SFSIC |
15:15 – 15:45 | DACH 21 Speeddating |
15:45 – 16:45 | Parallel-Sessions Slot 4: Vorträge & Panels | Details • S4-P1: Krisenkommunikation und Legitimität • S4-P2: Politische Kampagnen und Akteure • S4-P3: Aktivismus und Partizipation • S4-P4: Die Re-Figuration öffentlicher Kommunikation • S4-D1: Wie der Begriff, so der Wandel • S4-W1: Der Online-Disinhibition Effect revisited |
16:45 – 18:00 | Pause |
18:00 – 21:00 | Konferenz-Dinner |
Freitag, 9.04.2021
09:00 – 10:00 | Parallel-Sessions Slot 5: Vorträge & Panels | Details |
10:00 – 10:30 | Networking Pause |
10:30 – 11:30 | Parallel-Sessions Slot 6: Vorträge & Panels | Details • S6-P1: Öffentlicher Diskurs • S6-P2: Digitalisierung und Well-Being • S6-P3: Desinformation und Missinformation • S6-P4: New methods for new (and old) topics • S6-W1: Nur hinterher oder schon vorneweg? Plattformstrategien öffentlicher Medien |
11:30 – 11:45 | Pause |
11:45 – 12:30 | Podiumsdiskussion „Die Kommunikationswissenschaft morgen“ Anne Bartsch, Edda Humprecht, Annie Waldherr, moderiert von Hartmut Wessler |
12:30 – 12:45 | Verabschiedung |
12:45 – 13:00 | Pause |
13:00 – 14:00 | Mitgliederversammlungen SGKM & ÖGK |
14:00 – 14:15 | Pause |
14:15 – 16:00 | Mitgliederversammlung DGPuK |
Mittwoch, 7.04.2021 | 14:30 - 15:30
Parallel-Sessions Slot 1
Chair: Constanze Rossmann
Debunking health myths on the internet: The persuasive effect of (visual) online communication
Sabrina Heike Kessler, Eva Bachmann
Personalized ads promoting sensitive health topics: Appreciated or condemned?
Brigitte Naderer, Melanie Bößenecker
Partisanship and trust in information about coronavirus from government and news media: Findings from a six-country survey
Anne Schulz, Richard Fletcher
Similarity, identification and a blog post about living with depression - An experiment on how to reduce (self-)stigmatization and increase prosocial intentions in university students
Freya Sukalla, Ina Krack, Daniel Seibert, Ludwig Paeth, Olga Frank, Ronja Preißler, Philip Matias Block
Social-Distancing in Zeiten von Corona: Eine Längsschnittstudie zur Rolle von (Medien-) Kommunikation für soziale Normen zum Social-Distancing-Verhalten
Sophie Bruns, Jule Scheper
Chair: Nina Springer
Emotional Labor und Emotional Literacy im Journalismus am Beispiel des Umgangs mit inzivilem Publikumsfeedback
Manuel Menke, Christina Peter
Journalism as an affective institution – parajournalism’s challenges to its status
Débora Maria Moura Medeiros, Margreth Lünenborg
Produktion multimedialer Stories im Wandel: Vom Prestigeformat etablierter Medienhäuser zum allgemeinen Newsroom-Standard?
Rosanna Planer, Cornelia Wolf, Alexander Godulla
Emotionaler, dramatischer, einzigartiger? – Der journalistische Umgang mit Fallbeispielen als Mittel zur Emotionalisierung
Christina Peter, Manuel Menke
Zukunftsorientiertes Storytelling. Typologie eines neuen datenjournalistischen Genres
Denise Fechner, Christian Pentzold
Chair: Johanna E. Möller
Wie tragfähig ist das Konzept der Mediengeneration? Zu Möglichkeiten und Grenzen der empirischen Erforschung des Wandels von Kommunikation anhand von mediengenerationellen Vergleichen
Andreas Hepp, Cindy Roitsch, Matthias Berg
Der feldtheoretische Blick: Medienkapital und Mediendoxa als Analysekonzepte für Mediatisierung
Lena Fölsche
Hochdynamische Mediatisierung: Theoretische Betrachtungen zum Mediatisierungsschub im Corona-Lockdown und danach
Kathrin Friederike Müller
Dynamik und Beharrung in der Mediatisierung. Eine Theorieperspektive auf den Wandel des Medienhandelns – am Beispiel einer Studie zur Corona-Situation
Jutta Röser
Kommunikative Roboter: Automatisierte Kommunikation, Entanglement und Agency
Andreas Hepp, Wiebke Loosen
Chair: Magdalena Obermaier
Zu viel des Guten? Wie das Ausmaß an CSR-Kommunikation und die Anzahl an CSR-Maßnahmen die Wahrnehmung von Unternehmen beeinflussen
Benno Viererbl, Thomas Koch, Charlotte Schulz-Knappe, Kathrin Kamm
Hybride Werbung in der digitalen Ära – Koordination von Redaktion, Werbevermarktung und Werbetreibenden –
Corinna Lauerer
Advertising what matters? Media effects of ads dealing with social issues
Tim Wulf, Brigitte Naderer
The ‚Normative Turn‘: How ethical global issues change our evaluation of country images
Jérôme Chariatte, Diana Ingenhoff
Ganz offensichtlich? Wie die Auffälligkeit von Produktplatzierungen die Effekte von Kennzeichnungen in gesponserten Influencer-Beiträgen auf Instagram beeinflusst
Johannes Beckert, Charlotte Schulz-Knappe, Thomas Koch
Chair: Stefano Pedrazzi
Governance von Online-Plattformen: Ansätze und Perspektiven aus der DACH-Region
Noemi Festic, Stefano Pedrazzi, Fiona Fehlmann, Leyla Dogruel, Samuel Studer, Florian Saurwein, Klaus Steinmaurer
Mittwoch, 7.04.2021 | 16:00 - 17:00
Parallel-Sessions Slot 2
Chair: Daniel Süss
Digitale Medien für Schülerinnen und Schüler mit sonderpädagogischem Förderbedarf unter Berücksichtigung inklusiver Unterrichtsszenarien
Tim Homrighausen, Anna-Maria Kamin, Daniel Mays, Claudia Mertens, Carolin Quenzer-Alfred
Was wir über unsere Gesellschaft wissen, wissen wir durch das Smartphone: Medienrepertoires junger Erwachsener
Lisa Schwaiger, Mark Eisenegger, Daniel Vogler
„YouTube klärt.“ Jugendliche Nutzungspräferenzen, Entdeckungsstrategien und Auswahlmechanismen von Videotutorials und Erklärvideos
Nina Altmaier, Christian Pentzold, Karsten D. Wolf
Changing uses and perceptions in a tech-saturated world: Why young adults‘ disconnect from social media
Minh Hao Nguyen
Die Ansprache junger Menschen als medienpolitisches Thema in der Schweiz: Wandel und Kontinuität in den letzten 20 Jahren
Corinne Schweizer
Chair: Thomas Koch
The status of states: Dynamical systems theory as a framework for understanding psychological states
Benjamin O. Turner, Elena Pelzer
Effekte unterhaltsamer Fernsehheimatsendungen auf Heimatgefühl, Stimmung und eudaimonisches Wohlbefinden
Holger Schramm, Priska Breves, Nicole Liebers, Franca Dettmar
The role of prior attitudes in narrative persuasion: Evidence from a cross-national study in Germany and the US
Corinna Oschatz, Jeff Niederdeppe, Jiawei Liu
Message Framing und Emotional flow: Wirksamkeit von uni- und multivalenten Gewinn- und Verlust-Frames zur Förderung von Sonnenschutzverhalten
Alexander Ort, Anne Reinhardt, Constanze Rossmann, Laura Koch
Narratives through the looking glass: An automatic content analysis of the communication literature
Elena Pelzer, Benjamin O. Turner, Deborah Castro
Chair: Hartmut Wessler
Divergenz durch Konvergenz? Selbst- und Fremderwartungen an Journalismus in Zeiten des Kommunikationswandels
Louise Sprengelmeyer, Julius Reimer, Sascha Hölig, Hannah Immler, Wiebke Loosen, Julia Behre
Vertrauen in ‚die Medien‘ und Vertrauen in Mediengattungen – zum Zusammenhang des Vertrauens in verschiedene Bezugsobjekte
Ilka Jakobs, Tanjev Schultz, Marc Ziegele, Nikolaus Jackob, Oliver Quiring, Christian Schemer
How to pioneer online journalism – Conditions of success in entrepreneurial digital journalism
Daniel O‘Brien, Christian-Mathias Wellbrock
„Guter“ Journalismus für die digitale Gesellschaft? Wie sich Online-Nutzungsdaten auf die Medienqualität auswirken
Silke Fürst
An (im)perfect match: How digital technologies impact the working routines of investigative journalists
Jessica Kunert, Michael Brüggemann, Jannis Frech, Volker Lilienthal, Wiebke Loosen
Chair: Emese Domahidi
Algorithmic auditing through agent-based experiments
Mario Haim, Julian Unkel
Scaling virtual agent-based testing for cross-platform analysis of algorithmic content curation
Mykola Makhortykh, Aleksandra Urman, Roberto Ulloa
Algorithmic information curation from the user’s perspective: Assessing perceptions of curated content with qualitative and mixed-methods designs
Anna Sophie Kümpel
Will data donation fix our problems? Comparing different pathways to data on algorithmic content curation
Cornelius Puschmann
Organizers: Melanie Bößenecker, Lena Frischlich, Antonia Markiewitz, Manuel Menke, Magdalena Obermaier, Christina Peter, Claudia Riesmeyer, Heidi Schulze, Tim Wulf
Impulsreferat:
#PandemicHateMails
Thorsten Quandt
Thema 1:
Wenn Kritik in Hass umschlägt – Austausch über Erfahrungen mit Hate Speech gegen Kommunikationswissenschaftler*innen, Copingstrategien & Best-Practice-Beispiele
Thema 2:
Wenn Studierende betroffen sind – Umgang mit belastenden Materialien in der Lehre und Angriffen auf Studierende
Thema 3:
Wenn (scheinbar) der Ausweg fehlt – institutionelle Hilfsangebote und Möglichkeiten der Etablierung an DACH-Universitäten und in den Fachgesellschaften
Donnerstag, 8.04.2021 | 14:15 - 15:15
Parallel-Sessions Slot 3
Chair: Andreas Scheu
A crisis that strikes all of society. A cross-national and longitudinal study of the “societalization” of climate change
Valerie Hase, Daniela Mahl, Tobias Keller, Mike Schäfer
Rapid reaction: the Science Media Center and its response to the COVID-19 outbreak
Irene Broer, Louisa Pröschel
Slacktivism only? The influence of the pandemic „lockdown“ on online debates about Fridays for Future
Anna-Katharina Wurst, Katharina Schlosser, Marc Jungblut, Jörg Haßler
Digital communication and social connection during changing times: The case of COVID-19
Minh Hao Nguyen, Jonathan Gruber, Will Marler, Amanda Hunsaker, Jaelle Fuchs, Eszter Hargittai
The use of the eye tracking method in science communication research
Sabrina Heike Kessler
Chair: Dominique Wirz
Good for my country - bad for me? On the influence of media use on egocentric and sociotropic migration attitudes
Christine Meltzer, Pablo Jost, Christian Schemer
Stand by me! Muslims’ responses to islamophobic online hate speech and the role of counter speech
Desiree Schmuck, Magdalena Obermaier, Muniba Saleem
An online world of bias: The mediating role of cognitive biases on extremist attitudes
Brigitte Naderer, Diana Rieger
Shifting responsibility attributions: How the far-right & the general public shaped the Twitter discourse after the Hanau terror attack
Heidi Schulze, Julian Hohner, Diana Rieger
Does social media promote prejudices? Effects of online and traditional media use on attitudes towards refugees
Liane M. Reiners, Christian Schemer, Christine E. Meltzer
Chair: Daniel Vogler
Medienqualität im Wandel: Berichterstattungsqualität und Qualitätswahrnehmung in der Schweiz
Philipp Bachmann, Mark Eisenegger, Diana Ingenhoff, Daniel Vogler
Transformation to a hybrid news logic: What has stayed the same, what has been adjusted and what is fundamentally new in today‘s political reporting?
Sina Blassnig, Frank Esser
Telling (news) stories on Instagram. A quantitative content analysis of German news providers’ use of Instagram stories
Anna Sophie Kümpel, Tamara Rutschmann
Is Facebook driving tabloidization? A comparison of two German newspapers
Melanie Magin, Miriam Steiner, Birgit Stark, Linards Udris, Andrea Häuptli
Contribution to diversity? A comparative analysis of different notions of diversity in public service media and the press in Germany, Austria, and Switzerland
Linards Udris, Melanie Magin, Birgit Stark, Andreas Riedl, Miriam Steiner, Uwe Hasebrink, Ricard Parrilla Guix, Brigitte Hofstetter, Mark Eisenegger, Olaf Jandura
Using news in social media information environments: The PINGS framework
Anna Sophie Kümpel
Chair: Jutta Röser
Incompetent Hillary, narcissistic Trump? Gender stereotyping of politicians on Facebook
Aliya Andrich, Emese Domahidi
Corona als Digitalisierungsschub? Die Maker-Bewegung und die Veralltäglichung „experimenteller Praktiken“ während der Covid-19 Pandemie
Andreas Hepp, Anne Schmitz
Baby im Wandel der Zeit: Die Darstellung von Frauen in der populären Musik von 1960 bis 2018
Jule Scheper, Sabine Reich, Helmut Scherer
Zwischen Verliebtheit und Trennungsschmerz – Zum Wandel der Mediennutzung entlang einzelner Beziehungsphasen
Stephan Niemand
Alltagskommunikation unter Digitalisierungsbedingungen: Vorschlag eines Konzepts zur Analyse zwischenmenschlicher Kommunikation
Anna Wagner
Chair: Edda Humprecht
Right-wing, populist, controlled by foreign powers? Manifestations of partisanship in the content structures of German alternative media
Philipp Müller, Rainer Freudenthaler
Is it all about science? Populist attitudes and climate skepticism
Robert Alexander Huber, Esther Greussing, Jakob-Moritz Eberl
Science-related populism in Switzerland and its implications for science-related media use: Results from a nationally representative survey
Niels G. Mede, Mike S. Schäfer, Tobias Füchslin, Julia Metag
Corona-Verschwörungstheorien und ihre Glaubwürdigkeit
Katharina Christ
DIKI - A dictionary for automated incivility detection in German online discussions
Anke Stoll, Lena Wilms, Marc Ziegele
Donnerstag, 8.04.2021| 15:45 - 16:45
Parallel-Sessions Slot 4
Chair: Daniel Vogler
Themenschicksale im Krisenverlauf
Elisabeth Günther, Benjamin Fretwurst
Communication, cohesion, and corona: The impact of people’s use of journalistic and non-journalistic information sources on their sense of societal cohesion
Christina Viehmann, Marc Ziegele, Oliver Quiring
Hey, Google, tell me what the Holocaust looked like: Visual framing of mass atrocities by search engines
Mykola Makhortykh, Aleksandra Urman, Roberto Ulloa
Die Wirkung von Krisen und ihrer sozialen Konstruktion
Benjamin Fretwurst, Elisabeth Günther
International public relations and organizational legitimacy: The role of relationships with the local government
Sarah Marschlich, Diana Ingenhoff
Chair: Carsten Reinemann
„I have a clear mandate from my political family“ A cross-national quantitative content analysis of Facebook posts of European and national parties in the 2019 European election campaigns
Anna-Katharina Wurst, Katharina Schlosser, Jörg Haßler, Simon Kruschinski, Uta Rußmann, Melanie Magin, Vicente Fenoll
Instagram and party campaigning in the 2017 German federal election. A quantitative content analysis of the Instagram posts of German top politicians and parliamentary parties
Jessica Keller, Jörg Haßler, Anna Sophie Kümpel
Understanding the effects of political online targeting. Two studies on the impact of party preference and the mediating role of message perception
Pablo Jost, Simon Kruschinski, Michael Sülflow, Jörg Haßler, Marcus Maurer
Micro-Targeting in social networks: An empirical analysis of parties‘ trust in big data technologies and data analysis
Natascha Löffler
Are politicians true to themselves? Dimensions and operationalization of perceived political authenticity
Simon Lübke
Chair: Manuel Menke
Do BlackLivesMatter? Zur visuellen Verhandlung der Proteste in den Medien
Ricarda Drüeke, Corinna Peil, Schreiber Maria
Politische Partizipation im Wandel: Internet-Memes als Form der politischen Meinungsäußerung in den sozialen Medien
Michael Johann
Setting new light on why people become politically active on social media - the explanatory potential of individual political responsibility
Sina Thäsler-Kordonouri, Laura Leißner
A typology of digital activist repertoires: How the COVID-19 pandemic changed Fridays for Future online activism
Giuliana Sorce, Delia Dumitrica
Bürgerliche Teilhabe auf Online-Nachbarschaftsplattformen
Paula Nitschke, Moritz Schweiger
Chair: Wiebke Loosen
Pionier-Journalismus: Die Re-Figuration der organisatorischen Grundlagen des Journalismus
Andreas Hepp, Wiebke Loosen, Leif Kramp, Hendrik Kühn, Paul Solbach
Journalismus und sein Publikum: Die Re-Figuration einer Beziehung und ihre Folgen für die journalistische Aussagenentstehung
Wiebke Loosen, Julius Reimer, Louise Sprengelmeyer
Repertoires öffentlicher Anbindung: Individuelle Medienrepertoires und die Re-Figuration von Öffentlichkeiten
Uwe Hasebrink, Lisa Merten
Chair: Birgit Stark
Wie der Begriff, so der Wandel. Ein diskursiver Beitrag zur Präzisierung der Begrifflichkeiten im Kontext des aktuellen Medienwandels
Pascal Schneiders, Birgit Stark, Leyla Dogruel, Otfried Jarren, Christoph Neuberger
Organizers: Cornelia Brantner, Hanne Detel, Ines Engelmann, Katharina Lobinger, Nina Springer, Helena Stehle, Claudia Wilhelm
Theoriebeitrag:
Der Online Disinhibition Effect – Definition, Forschungsstand, Weiterentwicklung
Ines Engelmann, Nina Springer, Helena Stehle, Claudia Wilhelm
Perspektiven der Praxis I:
Individuelle Motive und soziale Bedingungen für Enthemmung im Netz
Isabel Schayani, Hanne Detel
Perspektiven der Praxis II:
Mediale Bedingungen, Formen und Mechanismen von Online-Enthemmung
Ingrid Brodnig, Nina Springer
Perspektiven der Praxis III:
Wirkweisen und Effekte von Online-Enthemmung sowie mögliche Gegenmaßnahmen
Sophie Achermann, Katharina Lobinger
Podiumsdiskussion:
Enthemmung im Netz – Zusammenführung der theoretischen und praktischen Perspektiven
Freitag, 9.04.2021 | 09:00 - 10:00
Parallel-Sessions Slot 5
Chair: Julian Unkel
Polarisierung als Folge von homogenen und algorithmisch kuratierten Meinungsumgebungen? Eine Experimentalstudie zu den Maßnahmen während der Coronavirus-Pandemie
Ole Kelm, Tim Neumann
Explications of avoiding ongoing issues in the news: On the role of the audience’ issue fatigue
Gwendolin Gurr, Julia Metag
A monoculture in the desert? The impact of intermediaries on the diversity of topic exposure
Pascal Jürgens, Birgit Stark
Selective exposure to information on the Internet. New insights from eye-tracking and novel measures of cognitive dissonance
Arne Freya Zillich, Lars Guenther
Disentangling media effects and media selectivity in a digital media environment: The case of social media use and drinking behavior among adolescents
Sarah Geber, Tobias Frey, Thomas Friemel
Chair: Jens Vogelgesang
Why do research collaborations succeed? Learning from the coordinators of international research projects
Sophia Charlotte Volk
Life recording und Medientagebücher als methodischer Zugang zum digitalen Medienalltag: Ansätze, Anwendungen und Analysen
Anna Wagner, Christian Schwarzenegger, Peter Gentzel
Praxistheoretische Journalismusforschung und computational methods: Ein multi-method approach zur Analyse performativer Öffentlichkeiten
Wolfgang Reißmann, Miriam Siemon, Margreth Lünenborg, Christoph Raetzsch
Der walkthrough – ein methodischer Zugang für kommunikationswissenschaftliche App (User) Studies
Jasmin Tröger, Annekatrin Bock, Felicitas Macgilchrist
Mapping the contours of comparative communication research: A systematic review of comparative studies in 27 communication journals, 2015-2019
Sophia Charlotte Volk
Chair: Anna Sophie Kümpel
Täuschen oder Imaginieren: Meinungsklimawahrnehmung in Bezugsgruppen als experimentelle Bedingung
Jule Scheper, Helmut Scherer, Peter Christina
„Die Smart City gibt es nicht“ – Eine thematische Analyse des sociotechnical imaginary des Smart-City-Projekts Zürich
Lisa Brombach
Funktionen von Meinungsführern im Kommunikationsprozess
Nicole Podschuweit
Wie der kommunikative Wandel zur Entwicklung von digital occupants führt
Jeannine Teichert
Schweigespirale goes Meso: Konzeptualisierung der Einflussbeziehungen im sozialen Nahbereich auf die wahrgenommene öffentliche Meinung und die Meinungsbildung
Christiane Eilders, Helmut Scherer, Jule Scheper, Marius Gerads
Chair: Elad Segev
News coverage of international threats
Elad Segev, Noa Hatzir, Kohei Watanabe, Atsushi Tago
United (?) Kingdom – Digital city diplomacy in times of Brexit
Jérôme Chariatte, Diana Ingenhoff
When women voice their sexual attacks: A comparative analysis of Twitter reactions in Japan and South Korea
Saki Mizoroki, Bumsoo Kim
Mapping the field of communication studies using keywords of academic paper
Nico A. Pfiffner
Chair: Otfried Jarren
Vielfalt ist nicht gleich Vielfalt. Ein Plädoyer für die multidimensionale Messung von Medienqualität
Melanie Magin, Birgit Stark, Miriam Steiner, Andreas Riedl, Brigitte Hofstetter
Medienqualität aus der Perspektive der Publika: Nutzung und Vertrauen
Uwe Hasebrink, Maren Beaufort, Franziska Oehmer, Sascha Hölig, Mark Eisenegger, Josef Seethaler, Josef Trappel
Konflikte um Werte. Vielfalt und Relevanz von Grundhaltungen politischer Akteur*innen in Selbstdarstellungen und Medienberichterstattung als Kriterien für Medienqualität
Olaf Jandura, Ricard Parrilla Guix, Merja Mahrt
Demokratische Medienqualität oder Katalysatoren des Rechtspopulismus? Der mediale Diskurs zu Flucht- und Asylmigration in Deutschland, Österreich und der Schweiz
Raphael Kösters, Ralph Weiß, Linards Udris
Freitag, 9.04.2021 | 10:30 - 11:30
Parallel-Sessions Slot 6
Chair: Linards Udris
„Wir wollen eine angenehme Gesprächsatmosphäre und eine vernünftige Diskussionskultur schaffen“: Rollenverständnis und soziale Kontrolle von Akteur*innen in Online-Diskussionen
Dominique Heinbach, Marike Bormann, Marc Ziegele
#Chemnitz and its polarized affective publics
Ana Makhashvili, Margreth Lünenborg
Revisiting the mediated social communication (MSC) approach in the age of social media: Focusing on „socio-quoting“
Lauri Haapanen, Daniel Pfurtscheller
The (de)civilizing impact of an inclusive actor set in news articles on associated user debates
Timo Dobbrick, Julia Jakob, Hartmut Wessler
Conditions of critical-rational discourse – The influence of argument strength on the reduction of dissonance through disagreement in user comments
Hanna Marzinkowski, Ines Engelmann
Chair: Sarah Geber
Einfach achtsam? Ein Quasi-Experiment zum Einfluss von Achtsamkeitstraining (MBSR) auf den Umgang mit dem Smartphone
Dorothée Hefner, Anna Freytag
Wie sag ich’s meinem Kind? Eine Mixed-Method-Studie zur elterlichen Vermittlung von Gesundheitsinformationen während der Corona-Pandemie
Claudia Wilhelm, Claudia Riesmeyer, Doreen Reifegerste
Researching (in)visible data
Annekatrin Bock, Irina Zakharova
Alexa gives lectures and Siri does not feel responsible - How voice assistants deal with questions about the corona crisis
Katharina Frehmann, Jana Peters, Marc Ziegele
Sleeping with the smartphone: Parental mediation, children’s tiredness, and physical well-being
Kathrin Karsay, Desirée Schmuck, Anja Stevic, Jörg Matthes
Chair: Anne Schulz
Informationsstörungen entschlüsseln. Fehlinformationen zur Corona-Pandemie und journalistische Dementis
Viorela Dan
Resilience to disinformation: A comparative analysis of engagement with disinformation on social media
Edda Humprecht, Anna Staender, Sophie Morosoli, Frank Esser, Peter Van Aelst
Anxiety fueling belief in and sharing of true, false, and corrected information on social media during COVID-19
Isabelle Freiling, Nicole M. Krause, Dietram A. Scheufele, Dominique Brossard
Deepfakes as a blessing and a curse – and how to govern their use in public communication
Maria Pawelec
More diverse, but less social - On the thematic diversity and community orientation of user-discussions on Facebook about the Corona pandemic
Pablo Jost, Christina Viehmann, Marc Ziegele
Chair: Aleksandra Urman
Media consumption and conspiracy beliefs in COVID-19 times – combing tracking and survey research
Silke Adam, Mykola Makhorthykh, Aleksandra Urman, Clara Christner, Teresa Gil Lopez, Michaela Maier
News at the time of crisis: Comparing desktop- and mobile-based browsing behaviour during COVID-19 pandemic
Mykola Makhorthykh, Silke Adam, Michaela Maier, Aleksandra Urman, Teresa Gil Lopez, Clara Christner, Ernesto de Leon
Something built, something borrowed, something new? Reflecting on different approaches to study exposure to news and political messaging with tracking data
Lisa Merten, Nadia Metoui
Chair: Matthias Künzler
Nur hinterher oder vorneweg? Plattformstrategien öffentlicher Medien im Spannungsfeld von Adaption und Innovation
Ulla Autenrieth, Fiona Fehlmann, Matthias Künzler